Működő weboldal eladó

 

Egy működő weboldalnak a Web archívban már múltja van, ismerhetik a nevét, főleg abban az esetben, ha az a domain név, amin fut, könnyen megjegyezhető, könnyen reklámozható, egyszerű és értelmes. Minél régebb óta van rajta aktív, érdekes és értékes tartalom, annál értékesebbnek számít. Mindenképpen értékesebb az előélete miatt, ha lehet ezt ily’ módon kifejezni, mint egy újonnan készített, üres domain név. Még akkor is, ha az új domain név is hangzatos, egyszerű, de figyelemfelkeltő. Ezek a weboldalak tökéletes megoldást kínálhatnak hirdetési oldalként, akár galériának vagy éppen átalakítva és feltöltve egy webáruháznak is. Előfordulhat azonban az is, hogy szinte az összes domain ugyanazzal a névvel (.com, .net, .org, .info, .eu stb.) már foglalt. Ilyen esetben természetesen rengeteg lehetőség van benne, és aki lát benne fantáziát, annak rendkívül jó lehetőséget kínálhat egy ilyen működő weboldal. 

Az első dolog mindig az, hogy mennyiért lehet eladni a weboldalt. Felmerül a kérdés, hogy vajon mi érdekelhet egy potenciális vevőt egy weboldal megvásárlása esetén. Természetesen csak és kizárólag az oldal bevételi mutatója, valamint az, hogy milyen fejlődési potenciál lakozik a weboldal mögött. Ezzel szemben az aktuális tulajdonosok sokszor érzelmi alapon döntenek a weboldal kikiáltási árának a megszabásánál, kinek mennyit jelent, és mennyiért hajlandó tárgyalni az eladásáról. Mások megnézik a befektetett költségeket, és az alapján számolnak. A vevőt valószínűleg egyik sem fogja érdekelni, csak a potenciált veszi majd figyelembe, ami számára kimagasló bevételi forrást jelenthet. Amikor valaki fejlődési lehetőséget lát egy működő weboldalban, meglátja hogyan lehetne a jelenlegi működésnél hatékonyabban kihasználni és üzemeltetni az oldalt, akkor nem az érdekli, hogy mit fektettek bele, általában csak az a fontos számára, hogy az aktuális helyzetben és az elmúlt időszakban mennyi bevételt tud felmutatni a weboldal. Ha a weboldal nem tud még vagy már önműködően üzemelni, a vevőnek fontos tudni, hogy egy weboldallal folyamatosan foglalkozni kell. Csak abban az esetben érdemes megvenni, ha erre van idő, szakértelem, vagy esetleg ezek hiányában elég pénz a fenntartáshoz és az üzemeltetéséhez. Kiemelten fontos szempont, hogy az eladó, működő weboldal ne egy lepukkant, összecsapott valami legyen, bár azt nem tudom, van-e olyan ember, aki egy ilyen weboldalt megvenne. Nem igazán számít, hogy a különböző okos online eszközök, weboldalak, vagy kalkulátorok milyen összeget határoznak meg a weboldal aktuális értékének. Ezek ugyanis legtöbbször néhány általánosságban mindenki által vizsgálható szempontok alapján végzik a számításokat, és ezek nem minden esetben tükrözik a valós értékét a weboldalnak. Sok tényező játszhat szerepet a weboldal értékmeghatározását illetően. 

Több lehetőség is adódik az eladó weboldal árának a megszabására. Megadhatnak egy fix árat, amely esetlegesen alkuképes is lehet. Persze ha az ok nem a bevételek hanyatlása, akkor egy jól kikalkulált fix árnál csak ki kell várni az új tulajdonos jelentkezését. Ha ajánlatkéréssel történik az értékesítés, akkor még az is előfordulhat, hogy többet kínálnak a weboldalért, mint amennyit gondoltak. Persze ebben az is benne van, hogy a vélt fix árral ellentétben az ajánlat kevesebb lesz így. Aukció esetében fontos, hogy meg kell határozni egy kikiáltási árat és egy pontos határidőt is a licit lezárulására. Előnyös lehet minimális licit összeget is meghatározni. Ritka esetekben, és leginkább, a még nem befutott weboldalak esetében előfordulhat, hogy fix áron, plusz jutalékkal kerül eladásra egy működő weboldal. Mindkét fél akár jól is járhat ezzel a megoldással. Ebben az esetben a vételár jelentősen kevesebb, mint a többi lehetőségnél. A vevőnek azért lehet kifizetődő ez a konstrukció, mert csökkennek a még kiaknázatlan weboldal megvásárlásával járó befektetési kockázatai, hiszen az alacsonyabb vételár kompenzálja a felfuttatással vállalt rizikót. Természetesen hiába van egy weboldalban sok remek lehetőség, az nem mindig válik aranytojást tojó tyúkká, ezt el kell fogadni, és persze ahogy mondják, bátraké a szerencse. A másik oldalról az eladónak pedig azért érheti meg ezt az eladási módot választani, hiszen így az egyszeri fix bevétel mellett folyamatosan passzív jövedelemre tehet szert. Még akár többet is kereshet az üzleten, mintha fix árért vált volna meg a weboldalától. Persze ebben is benne van a kockázat és a rizikó is, hiszen a jutalékot bizonyítani és elszámolni nem egyszerű feladat. Itt jön be a bizalom, ami persze pénz esetében igen kényes kérdés a mai világban. Az adás-vétel pontos végbemenetele során is fontos a kölcsönös bizalom.

Nézzük meg végül, milyen fontos szempontok segíthetnek egy működő, és egyben eladó weboldal értékbecsléséhez. Az első kérdés szinte mindig az, hogy miért szeretne megválni a weboldaltól az eladó. Aztán a weboldal címe, ahogy akár egy jó könyv címe is, nagyon fontos lehet, hiszen ez alapján fogja tudni meghatározni a vásárló első érzésre saját magában, hogy szimpatikus-e vagy sem a weboldal. Érdemes megnézni, hogy mikor indult a weboldal és végig ugyanazon a domain néven szerepelt-e. Érdemes rákérdezni a domain és a tárhely szolgáltatásra, ki a partner ebben, kitől bérel esetleg tárhelyet. Hol lett regisztrálva a domain név, és ki a tárhely szolgáltatója. Mik a tárhely paraméterei, mint a tárterület, és a sebesség. Van-e egy bejáratott brand-je a weboldalnak. Van-e bármilyen információja a látogatók számáról, a forgalmi forrásokról, és a Google-ből érkező látogatói statisztikákról. Arról, hogy mennyi és mekkora az egyedi és visszatérő látogatók aránya. Az sem árt, ha van egy fejlődési statisztikai mutató, amelyből kiderül, hogy merre tart a bevételi arány.  A mai világban a keresőoptimalizálás az egyik legfontosabb dolog a weboldalak esetében. Éppen ezért fontos, hogy milyen kulcsszavakra szerepel, és milyen a rangsorolása a weboldalnak a keresőkben. Ezekre is kérhetnek egy statisztikát, hogy a kulcsszavakra mennyien jönnek havonta. Vannak-e törzsvevői a weboldalnak, és az regisztrációhoz van- e kötve. Mindenképpen kérdezzék meg, hogy mekkora a weboldal fenntartásának költsége, és a teljes bevételből mennyi a tényleges profit, hiszen ebből tudják kiszámítani az árrést. Meg kell vizsgálni, mekkora a havi és az éves bevétele a weboldalnak. Ezek a bevételek milyen forrásból és milyen arányból érkeznek. Vannak-e meglévő hirdetések, és azok szerződései meddig érvényesek.

Kik a legnagyobb konkurensei a weboldalnak és milyen közösségi oldalakkal állnak kapcsolatban. A weboldalra történt-e linképítés, és ha igen, mennyi és milyen minőségű link mutat a weboldalra. Meghatározó szempont az is, hogy naponta mennyit kell dolgozni az oldallal, hogy a jelenleg is meglévő látogatottságot fenn tudja tartani, és hogy a bevételek egyáltalán ne csökkenjenek. Amennyiben igény van rá, akkor számlát tud-e adni a vételárról. Van-e esetleg a weboldalhoz tartozó üzleti terv, bármilyen adatbázis, egy know-how, hogy lássa mi működött, vagy éppen eddig mi nem. Esetleg további domain nevek, vagy Facebook oldal. 

Nem utolsó sorban pedig érdemes lehet tájékozódás szempontjából, mielőtt megvennék a weboldalt megkérni a tulajdonost, hogy mondja el néhány bő mondatban, hogyan pozícionálná a weboldalát a piacon, szerinte milyen lehetőségek rejlenek az oldalban, és miért lenne érdemes megvenni azt.

Ezek a szempontok mind segítséget nyújthatnak, a teljesség igénye nélkül, mielőtt megvásárolnának egy működő, eladó weboldalt.

Sok sikert, sok szerencsét kívánok.

Rendelj honlapot

MOST!

Gyorsan, egyszerűen, online